Antreprenoriatul social în viziunea lui Muhammad Yunus

Muhammad Yunus, originar din Bangladesh, este laureat al Premiului Nobel pentru Pace (2006), împreună cu Grameen Bank (“Banca Rurală” înființată de acesta), pentru efortul de a genera dezvoltare economică și socială. În anunțul de acordare a premiului, Comitetul Nobel a precizat: Muhammad Yunus s-a dovedit un lider care a reușit să transpună în practică viziunea sa în beneficiul a milioane de oameni, nu numai din Bangladesh, ci și din multe alte țări. Creditele fără garanții, acordate populației sărace, păreau a fi o idee imposibilă. De la începuturile modeste în urmă cu trei decenii, Yunus a dezvoltat, în primul rând prin Grameen Bank, microcreditarea ca instrument deosebit de important în lupta împotriva sărăciei.

La summit-ul mondial pe tema antreprenoriatului social, din noiembrie 2014, Muhammad Yunus a cerut conjugarea eforturilor colective atât la nivel academic cât și la nivelul  practicienilor pentru a se lansa o provocare modelelor economice convenționale și a se deschide calea întreprinderilor sociale. Spre deosebire de modelele economice tradiționale, economia socială consideră că ființa umană nu este în mod inerent egoistă și că oricine, indiferent de vârstă, educație și experiență, are capacitatea de a fi antreprenor, susține acesta.

„Trebuie să punem în discuție modul actual de gândire, bine argumentat și să acceptăm că toți tinerii sunt antreprenori şi nu ar trebui să fie condamnaţi să fie simpli şomeri”, a spus Yunus în discursul său de la summit-ul menționat. Evenimentul a adus împreună cercetători în domeniul antreprenoriatului social din întreaga lume, mai mult de 750 de participanți din 60 de țări.

Organizat începând cu 2009 de Grameen Creative Lab și Centrul Yunus, summit-ul (Global Social Business Summit) este în prezent principala platformă care găzduiește discuții, acțiuni și cooperări în domeniul antreprenoriatului social, în vederea dezvoltării de soluții eficiente la cele mai presante probleme care afectează societatea la nivel global. Ținut în Mexic în perioada 27-28 noiembrie 2014, summit-ul și-a propus să extindă conceptul de afaceri sociale în America Latină și în special în țara gazdă, zonă în care a fost identificată susținere pentru acest model economic.

Fiind întrebat dacă firmele mari, inclusiv companiile multinaționale,  ar trebui să fie încurajate să adopte un model incluziv de afaceri sociale, având în vedere faptul că un astfel de model poate fi de mare succes pentru întreprinderile mari, Yunus a răspuns: “Mă îngrijorează să aud argumentul că economia socială va face companiile să aibă mai mult succes, pentru că nu despre asta este vorba. Nu se intră în afaceri sociale mânat de dorința de a face profit. “

La întrebarea dacă cei care practică economia socială ar trebui să aibă ca obiectiv implicarea, atragerea companiilor multi-naționale, răspunsul lui a fost că, strategic vorbind, ținta lui este fiecare din persoanele care lucrează în cadrul acestor companii, nu neapărat compania ca atare. Firmele multi-naționale au devenit “monștri” datorită sarcinii care le-a fost dată, aceea de a maximiza profitul în orice circumstanțe.

Dacă suficiente persoane vor fi cucerite de ideologia afacerilor sociale, structura și filozofia multi-naționalelor se va schimba treptat, a adăugat pionierul micro-creditării. Natalie von Siemens, director executiv la Siemens Stiftung, a menționat că cei din mediul academic și antreprenorii se aseamănă, ambii asumându-și riscuri. Ea a mai explicat cum cadrele universitare pot avea un rol considerabil în promovarea afacerilor sociale în întreaga lume.

În paralel cu conferința a avut loc o întâlnire la care au fost aleși să participe studenți și tineri profesioniști sub 30 de ani, aceștia având ocazia să înțeleagă mai bine conceptul de afaceri sociale, de a extinde limitele ideilor și practicilor actuale în domeniu și de a stabili legături cu practicieni din întreaga lume.

În intervenția sa în cadrul acestei întâlniri, Yunus, supranumit Bancherul celor săraci, a accentuat rolul crucial al tinerilor în dezvoltarea şi promovarea societăţii bazate pe antreprenoriat. Ca alternativă la o viață întreagă ca angajat la cheremul altora, el a propus tinerilor să își ia destinul în propriile mâini. devenind antreprenori.

 

Sursa: Yunus urges entrepreneurs at Social Business Summit, publicat în The Daily Star, 28 nov. 2014